Wortelkanaalbehandeling

 

AfbeeldingVandaag ben ik jarig en werd verrast met een mooi herfststuk en van de tandarts kreeg ik een wortelkanaal behandeling.

Gelukkig was het niet de eerste keer en maakte ik me er ook niet druk om, vooral niet omdat ik totaal geen pijn had, de ontsteking kwam bij een foto aan het licht.

Ik was wel benieuwd hoe zo’n behandeling in zijn werk gaat en ben wat op een tandartsen-site gaan surfen, want als slachtoffer zie je niet wat er allemaal in je mond gebeurt.

Dus voor degenen die ook geinteresseerd zijn in een meer gedetailleerde uitleg: lees rustig verder. Alle anderen kunnen nu stoppen met lezen.

De tandarts zal een opening in de tand of kies moeten maken, zodat de wortelkanalen goed toegankelijk worden. In de afbeelding  is schematisch een geopende kies te zien met een vijltje in een van de wortelkanalen.

Afbeelding

Na het openen en opzoeken van de kanalen, moeten deze ruimer en schoongemaakt worden. Het ruimer maken van de kanalen wordt gedaan met verschillende soorten vijltjes met een verschillende vorm en dikte.
Sommige vijltjes worden door de boor aangedreven, andere worden met de hand gebruikt.

Op de röntgenfoto kan de tandarts schatten hoe ver het vijltje in het wortelkanaal gestoken moet worden. Dit controleert hij met een lengtefoto. De wortel moet tot bijna aan de wortelpunt (apex) worden gevijld en gereinigd, mocht uit de lengtefoto blijken dat de de lengte tekort of te lang is dan kan deze worden aangepast. Tussen het vijlen door wordt gespoeld met een verdunde chloor-oplossing, dit zal de bacteriën in het wortelkanaal doden. In mijn geval schoot een dopje van de spuit af en kwam mijn shirt onder de chloor spetters. Ik kan je vertellen het is echt chloor en het shirt kan ik weggooien.

Als het wortelkanaal voldoende ver en ruim is opgevijld, kan het gevuld worden. Het wortelkanaal kan op verschillende manieren gevuld worden. Bij bijna alle behandelingen wordt een soort rubber gebruikt, genaamd guttapercha en cement als vulmateriaal. De guttapercha wordt vloeibaar of in de vorm van stiftjes in het kanaal gebracht.

De wortelkanalen zijn gevuld en de ontsteking aan de wortelpunt (apex) is bijna verdwenen. In werkelijkheid duurt het vaak een half jaar voordat duidelijk de eerste verbeteringen te zien zijn en het kan wel enkele jaren duren voordat de ontsteking helemaal verdwenen is. De klachten verdwijnen over het algemeen wel binnen enkele weken tot maanden.

Het is wel een lekker “verjaardags”gevoel dat ik de tandarts pas bij de volgende controle in januari weer zie.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Wortelkanaalbehandeling

  1. Emmy Snijders - de Koning zegt:

    Ik zou er bijna één “wensen” zo duidelijk is het beschreven. Mag je nu ook je shirt van de rekening aftrekken J Neem nog maar een lekker drankje, Ma

Geef een reactie

